Brigitte Loder-Fink

MSc

 

Portrait

Brigitte Loder-Fink, MSc worked in inpatient, geriatric long-term care from 2006-2015, during which time she deepened her professional expertise as an occupational therapist through numerous further training courses. During this time, she managed two privately funded projects, which were honoured with the Teleios for innovation, quality and sustainability in geriatric care and the KCI Austria Award.

Since 2014, she has been employed as a lecturer at the Institute of Occupational Therapy and is involved as project manager and project collaborator in various projects focussing on healthy ageing, dementia research, compensation for age-related limitations, quality of life in old age and health promotion.
She is also a course supervisor for Level II for MTD professions on the university course for palliative care at the PMU Salzburg. In addition to teaching at various other (specialised) universities at Bachelor's and Master's level, she also gives lectures for various providers.

Publications:
Loder-Fink, B. (2023). Lebensnahe Simulation: Virtuelle Realität zur Früherkennung des kogntivien Abbaus bei älteren Menschen. In Lagger, C., & Rosegger, P. (Hrsg.). Demenz – Revolution in Gesundheit und Gesellschaft? Gesellschaft & Politik: Zeitschrift für soziales und wirtschaftliches Engagement, 1-2(59), 67-70.

Loder-Fink, B. (2023). „Besser als wir?“: ChatGPT in der Hochschullehre. In Friedl, H.A. & Trattnig, U. (Hrsg.). Teaching Award (Plus) 2022-2023. Beste Lehre an der FH JOANNEUM. (2. Aufl., S. 111–¬118). FH JOANNEUM.

Loder-Fink, B. & Klaus Gasperl-Krachler. (2023). Projekt „Sei dabei!“: Sinnvolle Handlungen in EInrichtungen und DAheim Bestärken und Initiieren!. ergoscience, 18(2), 78-79.

Loder-Fink, B. (2023). Ich bin zu nichts mehr gut und nur mehr eine Last. Ich will sterben!: Ein ressourcenorientiertes Tool für LebensMÜDE zur Erhebung und Steigerung des Aktivitätslevels. Jahrestagung der ÖGGG 2023, 22. April 2023, Salzburg, Österreich. [oral presentation]

Loder-Fink, B. (2023). Ich bin zu nichts mehr gut und nur mehr eine Last. Ich will sterben!: Ein ressourcenorientiertes Tool für LebensMÜDE zur Erhebung und Steigerung des Aktivitätslevels. Alterspsychiatrische Tagung 2023, 23. June 2023, Graz Österreich. [oral presentation]

Loder-Fink, B. (2022). Assessments im kulturellen Kontext. In Strebel, H., Merklein de Freitas, C., Kranz, F., & Berding, J. (Hrsg.). Assessments in der Ergotherapie: Die Re-(Evaluation) klienten- und betätigungszentriert gestalten. (1. Aufl., S. 90–¬111). Hogrefe.

Christova, M., Strohmaier, R., Fuchs-Neuhold, B., Guggenberger, B., Loder-Fink, B., Draxler, T., Palli, C., Simi, H., Schadenbauer, S., Nischelwitzer, A., Sprung, G., Pilz, R., Darkow, R., & Staubmann, W. (2022). Mixed Reality Prototype of Multimodal Screening for Early Detection of Cognitive Impairments in Older Adults: Protocol Development and Usability Study. JMIR Research Protocols, 11(10), e39513. https://doi.org/10.2196/39513

Loder-Fink, B. (2022). Development and Implementation into augmented and virtual reality of a multidomain screening tool for early detection of cognitive impairment in older persons. WFOT-Congress 2022, 30. August 2022, Paris, France. [oral presentation]

Loder-Fink, Brigitte. (2019). Ergotherapeutische Gesundheitsförderung bei älteren Frauen und Männern in der Lebenswelt Gemeinde. ergotherapie. 02/2019. S. 34-39.

Loder-Fink, Brigitte; Toriser, Romana; Schwarzl, Stefanie. (2018). Special Olympics und Ergotherapie - Ein Best Practice Beispiel. Oral presentation: Fachtagung Ergotherapie Austria, Linz, 16.03.2018.

Loder-Fink, Brigitte; Unger, Julia (2018). Lebenswelt Seniorenheim: Aktivitäten und ergotherapeutische Ansätze als Grundlage für den Aufbau eines gesundheitsfördernden Generationennetzwerkes. Oral presentation: ÖGGG Kongress 2018, Bad Hofgastein, 09.03.2018.

Loder-Fink, Brigitte; Gunzer, Wolfgang; Gmeindl-Tscherner, Daniela; Brunner, Michaela. (2017). Interdisciplinary training programme to improve the nutritional care for older people. Poster Presentation: ENOTHE-Congress 2017, Zagreb, Croatia, 26.10.-28.10.2017.

Loder-Fink B., Unger, J., Groselj, B. & Hofer, M. (2016). Mit der filmischen Darstellung des Gesundheitsbegriffs zum zielgruppenspezifischen Kommunikationserfolg. Poster presentation, 2. Konferenz der ÖPGK, Wien, 13.10.2016.

Loder-Fink, B., Unger, J. & Schwarze, G. (2016). Learning by Doing: A Real-Life Workplace Health Promotion Project by Students. Oral presentation: COTEC- ENOTHE-Congress, Galway, Ireland. 09.06.2016

Schwarze G. Loder-Fink B. & Moitzi E. (2016). An Occupation Focused Curriculum For Having an Occupation Based Curriculum is it Necessary to Teach Activities? Oral presentation: COTEC- ENOTHE-Congress, Galway, Ireland.10.06.2016

Unger, J. & Loder-Fink, B. (2015). Von der Projektidee zum Projekt – ein Erfahrungsbericht. Ergotherapeutinnen und Ergotherapeuten im Projektdschungel. praxis ergotherapie, 28.Jg., Heft 5, S.252-258.