Research ZML

Our research topics

Competences for the knowledge society

 
Kompetenzen für die Wissensgesellschaft 1

Various topics related to (online) didactics have been the focus of our research activities at the ZML since 1998. Currently, due to the Laura Bassi research project "Die Netzwerkerinnen", there is a focus on the topic of "Online Networks", which has been or will be the focus of the E-Learning Days 2021 and 2022.

Online networking and communities of practice

In the project Die Netzwerkerinnen (FFG - Laura Bassi), an online women's network has been established, where people can develop together, solve problems and learn from each other.

Sources:

(Online) learning and teaching / training

The discussion of didactics and learning theories is always a matter of interest at the ZML. Based on the current circumstances, the online portions in teaching are still raised! In addition to interactive face-to-face teaching, modern education also needs individualized, goal-oriented, digital offers − we provide these as part of our online courses, online workshops and online trainings in order to be best prepared for the challenges of online teaching.

Sources:

  • Pauschenwein, Jutta & Lyon, Gert (2022): FH JOANNEUM: Online-Didaktik. In Dittler, Ulrich (Hg.). E-Learning. Digitale Lehr- und Lernangebote in Zeiten von Smart Devices und Online-Lehre. In der Reihe De Gruyter STEM, De Gruyter Oldenbourg. S. 144 – 159.
  • Schinnerl-Beikircher, Irmgard & Sfiri, Anastasia (2022): „Lernen lernen“ – online mit Erstsemestrigen. In Forum Neue Medien in der Lehre Austria (Hg.). Lernen mit Videokonferenzen, fnma Magazin, 01/2022, S. 39-41.
  • Pauschenwein, Jutta & Schinnerl-Beikircher, Irmgard (2021): Online-Lehre–funktioniert, ja! In Dittler, Ulrich & Kreidl, Christian (Hg.). Wie Corona die Hochschullehre verändert. Springer Gabler, Wiesbaden. S. 159-177.
  • Pauschenwein, Jutta (2020): Wer macht die Hochschullehre digital? Die Rolle von E-Learning Servicezentren an der Hochschule. In Sandra, Hummel (Hg.). Grundlagen der Hochschullehre, Teaching in Higher Education 1. VS Springer Verlag, Wiesbaden. S. 213-241.
  • Pauschenwein, Jutta; Coloini, Philipp; Kramer, Nadine, & Weigelt, Martin (2020). #orbislernen – moderne Lernszenarien im LKH Villach. In Pauschenwein, Jutta; Krainz, Elmar & Michelitsch, Linda (Hg.). Innovation & Reflexion – Henne oder Ei? Tagungsband zum E-Learning Tag 2020 der FH JOANNEUM, Graz, ISBN 978-3-902103-98-7. S. 56-66
  • Schinnerl-Beikircher, Irmgard; Pernold, Erika (2019): Spielen im Klassenzimmer, geht doch!. In Pauschenwein, Jutta & Gutounig, Robert (Hg.). Online-Didaktik – der Vielfalt der Lernenden gerecht werden. Tagungsband zum E-Learning Tag 2019 der FH JOANNEUM, Graz, ISBN 978-3-902103-86-4. S. 35-47.
  • Pauschenwein, Jutta; Schinnerl-Beikircher, Irmgard (2019): Potentiale von MOOCs für Hochschulen und Studierende. In Miglbauer, Marlene, Kieberl, Lene & Schmid, Stefan (Hg.): Hochschule digital.innovativ / #digiPH. Tagungsband zur 1. Online-Tagung. Books on Demand GmbH, Norderstedt, Graz. S. 383-396.
  • Pauschenwein, Jutta; Brunner, Uwe; Janser-Munro, Gerhild; Kaltenegger, Stefan, Psonder, Tanja & Unger, Kaja (2019). HDW2: Gute Online-Unterrichtspraxis. In Pauschenwein Jutta & Robert Gutounig (Hg.). Online-Didaktik – der Vielfalt der Lernenden gerecht werden. Tagungsband zum E-Learning Tag 2019 der FH JOANNEUM, Graz, ISBN 978-3-902103-86-4. S. 63-75
  • Pauschenwein, J. (2019). Lernorte und Lernmaterialien – Wo und womit möchten wir online lernen? Zeitschrift für Weiterbildung 1/2019, S. 10-13
  • Rezensionen auf Social.net rund um Lernen und Hochschulen
  • Siehe auch den OER-BLOG des ZML

For many years we have been working on game-based learning, currently in the EU-project DIG4LIFE - invited by our colleagues from the Institute of Applied Production Sciences.

Visualization of online learning processes

The use of comics in the classroom has been on our minds since 2016, and during Covid-19 in the year 2020, we added the use of online whiteboards on which students can write and draw together.

Sources:

  • Tagungsband Wie lernen wir in Online-Gruppen und Online-Netzwerken? zum E-Learning Tag 2021 mit der Keynote zur Nutzung von Miro im Online-Unterricht „Digital teaching: Interdisciplinary – International – Interactive –Visual“, S. 9-19. In FH JOANNEUM, Pauschenwein, Jutta; Wallner, Dietmar; Michelitsch, Linda (Hg.) 2021, ISBN 978-3-903318-04-5.
  • Pauschenwein, Jutta (2019): Lernorte und Lernmaterialien – Wo und womit möchten wir online lernen? Zeitschrift für Weiterbildung 1/2019, S. 10-13.
  • Pauschenwein, Jutta (2019): Mit Comics lernen und lehren. In Weißenböck, Josef; Gruber, Wolfgang; Freisleben-Teutscher; Christian & Haag, Johann (Hg.). Gelernt wird, was geprüft wird, oder…?! Assessment in der Hochschullehre neu denken: Good Practices – Herausforderungen – Visionen. Beiträge zum 8. Tag der Lehre an der FH St. Pölten am 17. Oktober 2019. St. Pölten, ikon-Verlag, 2019. S. 155-168.
  • OER zu Comics im Unterrichtbitte hier die Quellen von der deutschen Seite übernehmen, diese werden nicht extra ins Englische übersetzt

The metaphor of the series in teaching and training emerged in 2020 as an idea from Wolfgang Kühnelt in a university didactic training and has since been presented at conferences and discussed in workshops with teachers and trainers.

**Sources: **

  • Pauschenwein, Jutta; Kühnelt, Wolfgang & Podhovnik, Edith (2021). My course is a series, and what is yours?. In Domenech, Josep; Merello, Paloma & de la Poza, Elena (Hg.). Proceedings of the 7th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’21), p 1393-1400.
  • Pauschenwein Jutta & Kühnelt Wolfgang (2020). Das Format der Serie im Unterricht und im Training. In Weißenböck, Josef; Gruber, Wolfgang & Freisleben-Teutscher, Christian (Hg.). „Digital Learning in Zeiten von Corona – nachhaltiger Entwicklungsschub für die Hochschulen? Beiträge zum 9. Tag der Lehre an der FH St. Pölten am 22. Oktober 2020. St. Pölten, Lemberger Publishing, 2020. S. 141-152.
  • OER zur Serie im Unterricht und im Training
  • Die Serie #didaktischekleinigkeiten im Projekt Die Netzwerkerinnen befindet sich aktuell in der dritten Staffel

The Footprints of Emergence have been in use at FH JOANNEUM for a long time – on degree programmes and in trainings. Their potential is still valid.

Sources: