Mag.

Anita Töchterle

 

Portrait

Aktueller Fokus in Lehre und praxisbezogener Forschung

Inverted Classroom to foster Learner Autonomy, CLIL in theory and practice, catering for multiple levels, 21st century skills to cater for learners’ needs, needs analysis

Seit 2003: Sprachlehre am Institut für eHealth an der FH Joanneum, Curriculumsentwicklung der Lehrveranstaltungen im Bereich englische Sprache an den Studiengängen eHealth Bachelor und Master

Bis 2016: Erstellung und Durchführung der Lehrveranstaltung Project Work and Presentation im Rahmen des Moduls für Projekt Management

Ab 2016: Erstellung und Durchführung der Lehrveranstaltung International Healthcare Systems (CLIL)

Betreuung der internationalen Agenden

Sprachliche Betreuung von Bachelor- und Masterarbeiten in englischer Sprache

1995-2003: Sprachlehre und Curriculumsentwicklung für Englisch an den Studiengängen Industrielle Elektronik und Industriewirtschaft und für Französisch in Infrastrukturwirtschaft an der FH Joanneum, Standort Kapfenberg

1984-90: Lehramtsstudium für Englisch und Französisch, Universität Graz



Auslandsjahre

1993-95: Lektorin am German Department der Universität Swansea, Wales, Großbritannien

1990/91: Fremdsprachenassistentin in Cannes, Frankreich


Zusatzqualifikationen & Summer Schools

2016: Summer School Norwich Institute of Language Education, 21st Century Skills

2008: Summer School Pilgrims Canterbury, Creative Methodology in Teaching

2005: Summer School International House, London Piccadilly, Contemporary Britain

2002: Summer School Norwich Institute of Language Education, Multimedia and the New Technologies

1998: Summer School University of Plymouth, Teaching English for Specific Purposes

1996: TEFLA (Teaching English as a Foreign Language to Adults) Diploma, University College of Swansea

1992/93: Hochschullehrgang: Deutsch als Fremdsprache, Universität Graz



Konferenzbeiträge & Publikationen

How to make Use of your Brain in Writing – Präsentation im Rahmen der LIC (Language Instructor’s) Conference an der FH Joanneum, Graz 2016.

Where does Learner Autonomy Leave the Teacher? – Präsentation im Rahmen der International LASIG (Learner Autonomy Special Interest Group) Conference an der KFU Universität Graz 2013.

Learner Autonomy and its Demands on the Teacher. In: Burkert, A., Dam, L. & Ludwig, C. (editors): The Answer is Autonomy: issues in language teaching and learning. IATEFL, Canterbury 2013.

Boosting Presentation Skills with the Use of Modern Media – Präsentation im Rahmen der IATEFL Conference, Liverpool 2013.

Learner Autonomy – Revisiting a Popular Theory and its Development. In: Casey, A., Miller- Sadler, A. & Tatzl, D. (Hrsg.), English for Specific Purposes across the Disciplines: Practices and Experiences, Leykam, Graz, 2012.

Psychological Aspects of Teaching and Learning: How about them Teaching us? In: Tania Pattison (editor): Conference Selections, IATEFL 2012.

How about them teaching us? – Präsentation im Rahmen der IATEFL Conference in Brighton, 2012.

Möglichkeiten und Grenzen des didaktischen Konstruktivimus. In: Pfeiffer, K.P. und Burgsteiner, H. (Hrsg.), FH und Health Care Engineering. Festschrift. Leykam, Graz 2011.

Attending to the Requirements of English Language Teaching in Tertiary Education. In: Koubek, A., Möstl, F. (Hrsg.), Bene Meritus. Festschrift. Leykam, Graz 2007.