DI (FH)

Anika Kronberger

MA

 

Portrait

Anika Kronberger ist als Lehrende am Studiengang Informationsdesign tätig und leitet seit 2020 die Vertiefungsrichtung Interaction Design.
Seit 2011 ist sie am Institut in Forschungs- und Auftragsprojekten des Research and Design Labs des Instituts für Design und Kommunikation beschäftigt. Zu ihren Forschungsschwerpunkten und Tätigkeitsbereichen zählen Informationsdesign in Medien- und Interaktionsräumen, E-Learning, Content Strategie, Mixed Reality und Game-Based Learning. Sie ist beteiligt an den Projekten: SMOTIES, Green Games in Tourism and Hospitality, Promoting Green Skills through Games, JamToday, Let’s Learn Innovative Logistics, NEWMetro - Embedding Kets and Works based learning into Mechatronic profile, Health Perception Lab, Josef Ressel Zentrum für die Erforschung von Prädispositionen der perinatalen metabolischen Programmierung von Adipositas, SenseCity, GREAT, SEAL – Seniors’ Learning Value.

Berufserfahrung:
• seit 2004 eigenes Designbüro für Projekte im Bereich Grafik, Interaktions- und Ausstellungsdesign.
• Researcher im Projekt „EMEE – Eurovision. Museums Exhibiting Europe“ für monochrom
• Projektmitarbeiterin in der ARGE „aktuelle kunst in graz“
• Lehrtätigkeit an der Universität Salzburg für „Social Media for Arts and Culture“
• Lehrtätigkeit für UXQCC - FOUNDATION LEVEL CERTIFICATION / User Experience Quality Certification Center
• Screendesignerin bei adm


Ausbildung:
• Masterstudium Content Strategy an der FH JOANNEUM
• Diplomstudium Informationsdesign mit Vertiefungsrichtung „Media and Interaction Design“ an der FH JOANNEUM
• Certified FACS Coder / Gnosis Facialis – Institute for the Analysis of Facial Behavior
• UXQCC - FOUNDATION LEVEL CERTIFICATION / User Experience Quality Certification Center


Forschungsinteressen:
User Experience and Usability, Content Strategy, Design all Areas, Museums and Culture, Exhibition design, Augmented Reality and Serious Game Design

Publikationen:

Pivec M., Kronberger A., Lagger U.: Roadmap for New Peace Games Development. EDULEARN23 Proceedings, Palma, Spain - pages 4501-4505. 

Pivec M., Kronberger A., Lagger U.: Designing Games for Impact. Perspectives of Art and Design in Education. ESAD Erasmus+ international week 2023, Porto, Portugal – pages 96 - 100 

Pivec M., Lagger U., Kronberger A.: Peace Games: Der Einsatz von Spielen zur Förderung der Friedenserziehung und Stärkung demokratischer Werte. FH Forschungsforum 2023 an der FH St. Pölten, Austria, 19. und 20. April, 2023. 

Pivec M., Lagger U., Kronberger A.: Peace Games: Games as Promoters of Democratic culture and Peace Related Competences. INTED2023 Proceedings, Valencia, Spain - pages 2969-2976. 

Development of a nutritional sensory toolkit for kindergarten teachers. International Journal of Early Years Education, DOI: 10.1080/09669760.2020.1863190 Manuela Konrad, Bianca Fuchs-Neuhold, Wolfgang Staubmann, Daniela Grach, Marlies Hörmann-Wallner, Anika Kronberger, Marie Peterseil, René Pilz, Anna Lena Aufschnaiter, Raphaela Krause, Jochen Martin, Sandra Holasek & Elisabeth Pail (2020)

Online-First through Structured Content—Back-End Content Strategy for aktuelle kunst in graz. Anika Kronberger, Masterthesis, 2020

Erwartungen und Erfahrungen im Online-Lernen. Maja Pivec und Anika Kronberger (Institut „Design & Kommunikation“, FH JOANNEUM) 19. E-Learning Tag der FH JOANNEUM am 23.09.2020 (poster)

Expectations and experiences in online learning. Maja Pivec und Anika Kronberger (Institut „Design & Kommunikation“, FH JOANNEUM) In: Tagungsband zum 19. E-Learning Tag der FH JOANNEUM am 23.09.2020

Gamification for sustainability education. Darragh Coakley (Cork Institute of Technology, Ireland); Maja Pivec, Anika Kronberger (FH JOANNEUM, Institut “Design & Kommunikation”) 18. E-Learning Tag der FH JOANNEUM am 12.09.2019 (poster)

Hacking the compulsion loop for sustainability education in Game Based Learning. Darragh Coakley (Cork Institute of Technology, Ireland), Maja Pivec, Anika Kronberger (FH JOANNEUM, Institut “Design & Kommunikation) In: Tagungsband zum 18. E-Learning Tag der FH JOANNEUM am 12.09.2019

Effecting children`s preference using sensory aspects to increase food choice for healthy snacks. Wallner, M., Berner, S., Gunzer, W., Peterseil, M., Kronberger, A., Martin, J., Schantl, S., Konrad, M., Maunz, S., Stiegler, P., Wrank, B., Derler, M., Pail, E., Fuchs-Neuhold, B., Nutrition&Growth Conference (Amsterdam, Netherlands) 2-4.3.2017 (poster)
Development and evaluation of a health related product for schoolchildren using hedonic testing and eye tracking. Wallner, M., Berner, S., Gunzer, W., Peterseil, M., Kronberger, A., Martin, J., Schantl, S., Konrad, M., Maunz, S., Stiegler, P., Wrank, B., Derler, M., Pail, E., Fuchs-Neuhold, B., 12th Pangborn Sensory Science Symposium (Rhode Island, USA) 20-24.8.2017

Virtual museum: Playful visitor experience in the real and virtual world. Pivec, M., & Kronberger, A. (2016, September). In 2016 8th International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications (VS-Games) (pp. 1-4). IEEE.

Warum zeigen? / Was zeig(t/er)? Innovation durch Reproduktion. Die Zeigegeste in Europa. Anika Kronberger, Clara Gallistl, Günther Friesinger, Frank Apunkt Schneider, in: Digital Migration. Konstruktionen – Strategien – Bewegungen. edition mono/monochrom. Günther Friesinger, Judith Schoßböck, Thomas Ballhausen (Hg.) 2016

EMEE – European Museums Exhibiting Europe, Social web and interaction. Social media technologies for European national and regional museums. Anika Kronberger, Heather Kelley, Daniel Fabry, Günther Friesinger, Kerstin Halm. edition mono/monochrom. Susanne Schilling, Günther Friesinger, Susanne Popp (Hg.) 2016

What is the point(ing)? Innovation through reproduction. in: European perspectives on museum objects. Selected examples on the Change of Perspective. Susanne Schilling, Cinzia Angelini, Günther Friesinger, Susanne Popp (eds). 2016

Entwicklung von gesundheitsorientierten Produkten und Konzepten für 7-10jährige Schulkinder zur Unterstützung bei der Lebensmittelauswahl. Wallner, M., Peterseil, M., Gunzer, W., Konrad, M., Berner, S., Schantl, S., Martin, J., Kronberger, A., Maunz, S., Neuhold, B. (2015). ÖGE (Hrsg.): Ernährung aktuell, 04/2015, S. 18-19.

Development of health orientated products and concepts-early obesity prevention in childhood. Marlies Wallner, Marie Peterseil, Wolfgang Gunzer, Manuela Konrad, Simon Berner, Simon Schantl, Jochen Martin, Anika Kronberger, Daniel Fabry, Susanne Maunz, Bianca Neuhold. 11th Pangborn Sensory Science Symposium, (Gothenburg, Sweden) August 23 – 27 2015 (poster)
Entwicklung von gesundheitsorientierten Produkten und Konzepten für 7-10jährige Schulkinder zur Unterstützung bei der Lebensmittelauswahl. Marlies Wallner, Marie Peterseil, Wolfgang Gunzer, Manuela Konrad, Simon Berner, Simon Schantl, Jochen Martin, Anika Kronberger, Susanne Maunz, Bianca Neuhold?ÖGE Jahrestagung 2015, (Vienna, Austria) November 27 – 28 (poster)
Sonne Busen Hammer 18 / monochrom #35.

Sehr unangenehme Gesellschaft – Die Gesundschlachtungsnummer. G. Friesinger, A. Kronberger, F. A. Schneider, D. Fabry, E. Fürlinger, F. Ablinger, R. Gratzer, J. Grenzfurthner, H. List (Hg.) 2014

Sense2 – The infants taste from multiple points of view. Gunzer W, Peterseil M, Martin J, Kronberger A, Fabry D, Neuhold B, Maunz S. SNÖ – Sensorik Netzwerk Österreich (Hg). in: Sensory and Consumer Science. Thinking out of the Box. Symposium of the Sensorik Netzwerk Österreich SNÖ (Abstractband). 2014

Context Hacking. How to Mess with Art, Media, Law and the Market. monochrom. edition mono. G. Friesinger, J. Grenzfurthner, F. A. Schneider (Hg.) 2013

monochrom #26-34.? edition mono. G. Friesinger, A. Kronberger, F. A. Schneider, D. Fabry, E. Fürlinger, F. Ablinger, R. Gratzer, J. Grenzfurthner, H. List (Hg.) 2010

VIPA – virtual campus for virtual space design provided for european architects. edition mono. 2007